Afvallen zonder dieet

Fitin4minuten Review

Als jij houdt van dagelijks urenlang in de gym sporten tot je er bij neervalt kun je ophouden met lezen, dan is dit afslank en fitness programma niet voor jou. Ben je daar nog? Dan ben je waarschijnlijk net als ik, je wilt afvallen en fit worden maar je bent niet in staat om daar veel tijd aan te besteden. Het klinkt onmogelijk, en ik dacht zelf ook dat het onmogelijk was tot ik het Fitin4minuten programma tegenkwam. Ik was sceptisch maar achteraf moet ik eerlijk bekennen dat ik daar geen enkele reden toe had. Fitin4minuten werkt echt!

Hoeveel minuten is het absolute minimum?

Net als vele anderen met mij wilde ik fitter worden. Er mochten een aantal kilo's af, en ik begon me ouder te voelen dan mijn feitelijke leeftijd. Ik zat gewoon niet lekker in mijn vel. Maar ik heb een druk leven, een uitdagende baan, een deel van de huishouding, rennen van hier naar daar... Het weekend staat weer voor de deur maar ik ben nog niet door mijn maandagochtendhumeur heen. Het leven kan heel leuk zijn, begrijp me niet verkeerd, maar het is ook vermoeiend.

Toen ging ik op zoek naar een manier om gezond te worden, mijn energie te herwinnen en weer enthousiast elke morgen uit mijn bed te stappen. Voor een deel kun je dat bereiken met gezonde voeding, zover was ik al. Meer verse producten, minder koolhydraten en veel eiwitten, je kent het wel. Dat hielp al met mijn energie beter in balans te brengen maar het was niet voldoende. Ik moest gaan sporten.

Bij mij in de buurt is geen fitnessruimte en als ik één ding heb geleerd; neem nooit een abonnement bij een fitness zaak op grotere afstand. De eerste weken rijd je een paar keer per week naar de fitness, dan één keer per week, maand, en dan niet meer… Daarnaast had ik er gewoon de tijd niet voor, dat was geen optie. Toen ging ik op zoek naar thuis trainen. De snelste methode die ik kon vinden was de 7 minuten workout. Er zijn talloze sites en apps waar je in slechts zeven minuten kunt trainen. En dat werkt best aardig, in ieder geval beter dan niets doen. Maar het zet niet echt zoden aan de dijk. Toen vond ik Fitin4minuten. Als je een beetje kunt rekenen is dat dus drie volle minuten minder dan zeven minuten. Wat kun je bereiken in slechts vier minuten? In de tijd dat je een zacht ei kunt koken?

Vier minuten per dag is genoeg

Ik heb het uitgerekend; een dag heeft 24 uur, dat is 24 x 60 = 1440 minuten. Dan is 4 minuten dus 1440 : 4 = 360. Dus de dagelijkse workout is één 360e deel van de dag, en daarmee kun je fit worden? Ik kon het niet helemaal geloven dus ging ik eens rondneuzen op de website. Daar vond ik een aantal vragen. Door die vragenlijst te beantwoorden kun je zien of je in aanmerking komt voor het Fitin4minuten systeem. Ik zal ze met je beantwoorden:

Ik Wil Strakkere Buikspieren

Naast dikkere spierballen geven strakke buikspieren ook definitie aan je lichaam. Als je buikvet gaat verliezen en je buikspieren strakker maakt zul je sneller resultaat zien. Ja dus.

Ik Weet Dat Work-outs Mijn Vetverbranding Versnellen

Dat wist ik inderdaad door mijn onderzoek naar eiwitrijke diëten. Door te trainen gaat de stofwisseling omhoog waardoor je sneller zult afvallen. Wederom ja.

Ik Heb Dikwijls Niet Genoeg Tijd In Mijn Dag Om Te Fitnessen

Daar hoef ik niet eens over na te denken. Als ik moet kiezen tussen strijken of sporten is de keuze snel gemaakt. Anders kijkt mijn baas me heel boos aan in de ochtend met kreukels in mijn kleding. En eerlijk gezegd gaat Netflix ook voor, dat nieuwe House of Cards seizoen kijkt zichzelf niet!

Zelfs Al Zijn Work-outs Belangrijk Vind Ik Het Soms Saai

Nee niet soms, ALTIJD! Met sporten heb ik de aandachtsboog van een goudvis, ik vind die workouts zo ontzettend saai. Ik ben ooit in slaap gevallen op de loopband, ik kan je de littekens nog laten zien.

Ik Weet Dat Om Op Gewicht Te Blijven Work-Outs Belangrijk Zijn

Gezonde voeding helpt al best veel, maar de combinatie met sporten zorgt dat je lichaam strakker wordt en blijft. Dus ja, dat weet ik.

Ik Heb Minstens Eén Fitness Tool (apparaat, gewicht, kettlebell) Gekocht Dat Ik Niet Gebruik

Met nadruk op “minstens” ja. Ik hoor het plafond kraken door al die rotzooi die op de zolder staat te verstoffen. Cross-trainer: check. Dat martelwerktuig van Chuck Norris: check. Die elektrische band om je buik die enge schokjes geeft: dubbelcheck.

Mijn Dokter Heeft Me Nooit Verteld Om Te Bewegen (Fitness, training…)

Ja, en dat vind ik nog steeds eigenaardig. Dokters schrijven pillen voor maar niet één heeft me aangeraden meer te bewegen. Eén dokter zei zelfs dat het niet zijn taak is advies te geven, alleen te helpen als ik ziek ben. Met zo'n salaris begrijp ik dat je mensen ziek wilt houden. Niet alle dokters zijn zo hoor, begrijp me niet verkeerd, maar dit soort advies heb ik nooit gekregen.

Wanneer Ik Tijd Vind Om Wat Te Bewegen (fitness, oefenen,..) Voel Ik Me Beter

Oh ja, heel zeker. Als ik een keer probeer te joggen heb ik achteraf echt die energie high die lang blijft hangen. Je bent meer vermoeid voor het sporten dan erna, die adrenaline is heerlijk!

Wanneer Ik Veel Te Doen Heb, Is Het Soms Moeilijk Om Te Trainen

Het is altijd moeilijk, en ik heb altijd veel te doen. En als ik niets te doen heb, wil ik ook echt even niets doen. Hooguit een kleurboek voor volwassenen, maar dat krijg je hooguit gespierde vingers van.

Wanneer Ik Een Work-Out Programma Zou Onderhouden, Zou Ik Er Aantrekkelijker Uitzien

Daar ben ik van overtuigd, dat is een ding dat zeker is. Maar dat volhouden is het grootste obstakel, een programma vinden dat je ook blijvend kunt uitvoeren, dat niet een groot deel van je tijd in beslag neemt.

Na het invullen van deze test bleek ik (verrassend!) geschikt voor het Fitin4minuten programma. Maar ik wilde meer weten over de vier minuten per dag claim, en waar deze vandaan komt.

De basis van Fitin4minuten is HIIT

High Intensity Interval Training ofwel HIIT is een manier van training waarbij je eerst als een waanzinnige jouw grenzen opzoekt met zeer intensieve training, om vervolgens een periode van rust te nemen. Daarna ga je weer tekeer, weer rusten en zo verder. High Intensity is dus Hogere Intensiteit, Interval staat voor die rustperiodes en Training spreekt voor zich.

HIIT is een methode die zichzelf bewezen heeft als een zeer effectieve methode. Het is een cardio training die jouw hart een flinke opdonder geeft waar je de hele dag van moet herstellen. Het is zeer inspannend, je zoekt de grenzen van jouw uithoudingsvermogen op. Je bent er pakweg een uur mee bezig, inclusief rustperiodes tot wel vijf minuten. Je kunt er de stofwisseling mee stimuleren, evenals het spierherstel dankzij een betere zuurstoftoevoer naar de bloedbaan.

Een uur is heel wat langer dan vier minuten. Fitin4minuten is een methode die gebaseerd is op HIIT maar met enkele belangrijke verschillen.

Fit in Japan

In 1996 deed dokter Izumi Tabata onderzoek naar interval training. In tegenstelling tot een reguliere opwarm en afkoel periode zoals bij HIIT is dit bij Fitin4minuten niet nodig. Het is een cardio-vasculiar workout programma, het stimuleert dus de hartslag en luchttoevoer met steeds 20 seconden training op hoge intensiteit en tien seconden rust. Die cyclus herhaal je acht keer waarmee je in vier minuten een complete workout krijgt. Daarmee heeft het overeenkomsten met bijvoorbeeld cross-fit training, maar de herstelperiode is korter. Dit is gebaseerd op de olympische manier van trainen en zorgt ervoor dat de intensiteit opgebouwd kan worden terwijl de behoefte aan zuurstof zal stijgen. Je wordt moe maar wint energie.

Fitin4minuten DVD set

Het Fitin4minuten programma bestaat uit een schema van oefeningen met DVD videoclips. De oefeningen zijn een combinatie van pushups, pull-ups, squats en sprints. Het zijn deels dezelfde oefeningen die je ook terugvindt in de eerder genoemde zeven minuten workout en werken op basis van jouw lichaamsgewicht. Je hebt dus geen attributen en apparatuur nodig, alleen comfortabele kleding en een paar meter beschikbare ruimte.

De oefeningen worden duidelijk uitgelegd en je krijgt een trainingsschema om je op weg te helpen. Het is vervolgens de bedoeling dat je de oefeningen uit gaat voeren in dat vier minuten schema met oefeningen van 20 seconden, 10 seconden rust en weer verder. Na vier minuten ben je klaar met de training van die dag. Je kunt eigenlijk altijd wel een gaatje vinden voor Fitin4minuten.

In het begin is het misschien beter om niet meteen helemaal voluit te gaan. Naast het feit dat jouw lichaam moet wennen aan de intense training moet je ook de oefeningen goed uitvoeren. Ik de beginperiode begon ik met enkele oefeningen kiezen per dag. Niet één oefening, dat vond ik te saai, maar ook niet teveel oefeningen, dan blijf je van positie veranderen en wordt het meer een denksport dan lichamelijke inspanning. Ik nam dus enkele oefeningen, ik keek heel goed naar de instructies en deed ze eerst een paar keer rustig na, tot ik precies de juiste houding had.

Het is ontzettend belangrijk dat je de oefeningen goed uitvoert. Niet alleen geniet je dan van een optimaal effect van de oefening, je voorkomt zo ook overbelasting en spierpijn. Je moet goed voelen wat je doet en waar je dat voelt, en je voert gelijkmatig het tempo op.

Haastige spoed is zelden goed

In de Fitin4minuten informatie wordt ook aangeraden het tempo langzaam op te bouwen. Daarmee wordt je bekend met de oefeningen, en je lichaam voelt zich beter. Na enkele dagen gaat het vanzelf sneller en soepeler, en je kunt jezelf steeds verder duwen naar die hoge intensiteit. Vergis je niet, het is de bedoeling dat je echt intensief traint voor die vier minuten, je krijgt niets voor niets met deze methode van trainen.

Verwacht niet de eerste week een strakke buik te krijgen met Fitin4minuten. Het is een doordacht trainingsprogramma met een optimaal effect, maar het is geen wondermiddel. Je moet dus die eerste weken echt even doorzetten tot het moment dat je resultaat gaat zien. Als je in de spiegel ziet dat het effect heeft zul je nog gemotiveerder worden en nog harder kunnen trainen en daarmee nog meer resultaat bewerkstelligen. De aanhouder wint!

De voordelen van Fitin4minuten workouts

Als je wilt afvallen zal dat gevolgen hebben voor jouw lichaam, en naast de voordelen van gewichtsverlies zijn er ook mogelijke nadelen. Met Fitin4minuten kun je die nadelen voorkomen, en kun je profiteren van optimaal resultaat. Deze vier aspecten bepalen het succes van Fitin4minuten:

Geen verlies van spierweefsel

Bij veel diëten val je niet alleen gewicht af van vet, maar ook van spierweefsel. Als je een hongerdieet hebt (nooit doen!) krijg je ook minder goede voedingsstoffen binnen. Daardoor ga je spierweefsel verliezen, die worden als het ware opgegeten door het tekort aan energie. Met Fitin4minuten zal dat niet gebeuren.

Meer vet verbranden

Door te trainen via de Fitin4minuten methode kan jouw metabolisme verhogen met maar liefst vijftien maal de BMR (Basale Metabolistische Ratio). De BMR is jouw verbranding in ruststand, door die te verhogen zul je sneller vet verbranden. Voor de gevorderden is dit te vergelijken met Tabata training, een workout methode volgens het HIIT principe. Dat is ook de reden dat je zelfs na de training sneller vet zult verbranden.

Anaerobe en Aerobe Capaciteit wordt verhoogd

De Aerobe capaciteit staat voor de hoogst mogelijk hoeveelheid zuurstof die je kunt consumeren tijdens energieke inspanningen. De Anaerobe capaciteit staat voor de maximale hoeveelheid energie die je kunt produceren wanneer er geen zuurstof is. Bij een aantal proefpersonen is gebleken dat de gemiddelde stijging in aerobe capaciteit met 14 procent toenam, en de anaerobe capaciteit zelfs 28 procent. Wat houdt dat in? In eenvoudige taal krijg je een groter uithoudingsvermogen met het Fitin4minuten programma.

Je spaart tijd uit

Vier minuten per dag is voldoende voor een workout, dat is korter dan een gemiddeld liedje op de radio. Je spaart tijd uit ten opzichte van een normale training, om de besparing op reistijd van en naar de fitness niet eens mee te tellen!

Volhouden is veel eenvoudiger

Omdat de training zo kort is had ik ook geen goed excuus om een dag over te slaan. Je hebt altijd vier minuten per dag, niet trainen is vals spelen. De Fitin4minuten methode moedigt je aan de voortgang bij te houden, en omdat je zo snel resultaat voelt en ziet wordt je gemotiveerd om door te gaan. Je hoeft ook niet steeds attributen tevoorschijn te halen, dat verlaagt de drempel nog verder. Je kunt de oefeningen lekker thuis uitvoeren, ongeacht het weer, en na de training doe je lekker wat anders aan, of je stapt even onder de douche.

Samen trainen is leuker

 

Ik kon Fitin4minuten met mijn partner uitvoeren, zij het op eigen tempo. Ik had meer te winnen, dat is zeker, maar je bepaalt zelf je grenzen en voor iedereen heeft het baat. Als je samen traint is het ook eenvoudiger om het programma vol te houden. Ook als je op jezelf woont, of niemand in de buurt hebt die met je kan trainen zou ik de voortgang wel delen met anderen. Een stukje sociale controle zeg maar.

Ik hield de vorderingen nauwkeurig bij in een logboek, dagelijks wegen, wekelijks meten en ik maakte elke dag een selfie in de spiegel. Zo kon ik het hele traject volgen en mezelf aanmoedigen. Omdat ik Fitin4minuten combineerde met een eiwitrijk dieet konden mijn spieren zich sneller herstellen, en voelde ik me elke dag fitter en energieker. De training maakte mijn spieren strakker, en naarmate het buikvet weg begon te smelten zag ik de definitie van mijn spieren naar voren komen. Omdat het lichaamsgewicht trainingen zijn zul je geen “The Rock” spierballen kweken, maar juist strakke en soepele spieren. Ik had voorheen ook regelmatig last van spierpijn, dat komt vaak door zwakke spieren. Nu heb ik vrijwel nooit meer last van mijn spieren, terwijl ik ze juist vaker gebruik.

 

Conclusie Fitin4minuten

Ik was op zijn zachtst gezegd sceptisch over een workout van vier minuten maar door me te verdiepen in de materie zag ik waarom het kon werken. Toen nam ik de stap om het pakket daadwerkelijk te bestellen en dat was als een geschenk uit de hemel! De oefeningen zullen nooit “leuk” worden voor mij, maar de training is zo snel voorbij dat ik geen tijd heb om me te vervelen. Ik kan Fitin4minuten aan iedereen aanraden, het is de meest efficiënte manier van trainen die ik tegen ben gekomen, je kunt het eenvoudig thuis doen, en je ziet snel resultaat, zeker in combinatie met een gezond voedingspatroon. Je krijgt na de eerste keer al een dosis energie waar geen drug tegenop kan, het was alsof ik aan de doping was door mijn eigen adrenaline!

740 gedachten over “Afvallen zonder dieet

Geef een reactie