left-cornerright-corner

Vitalis Snel Afvallen Slanker Leven Plan

Als je wilt beginnen met afvallen is de moeilijkste keuze die je kunt maken welk dieet je moet gaan volgen. Er zijn zoveel verschillende mogelijkheden, programma's en regels dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Dit was ook mijn ervaring, uiteindelijk heb ik een geschikt dieet gevonden dat voldeed aan al mijn wensen, en ik deel graag mijn ervaringen in deze review. Als je geen tijd hebt om de hele pagina te lezen kan ik kort zijn; het Vitadis eiwitdieet heeft mij geholpen met het verlies van meerdere kilo's per week.

Wat is gezonde voeding?

Je kunt gewoon blindelings beginnen met diëten. Eet zo min mogelijk, alleen als je maag schreeuwt van de honger. Die methode heb ik al meerdere malen toegepast met elke keer een teleurstellend resultaat. Soms viel ik inderdaad behoorlijk veel af, maar zodra ik weer ging eten kwam ik minstens zoveel weer aan. Of erger nog, terwijl ik mezelf uithongerde werd ik zwaarder! Ik had geen idee hoe dat mogelijk was, uiteindelijk bleek het aan een gebrek aan eiwitten te liggen. Maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen. Mijn zoektocht begon zoals altijd op internet. Googelen naar diëten, alle voor- en nadelen bekijken, je kent het wel. Het voedingscentrum biedt ook veel informatie, maar vaak wel op de traditionele manier. Kijk, we zijn allemaal opgegroeid met de schijf van vijf, die later de “maaltijdschijf” werd en nu weer schijf van vijf is. Als je oplet is die schijf aangepast in de loop der jaren. Voorheen bestonden vegetariërs blijkbaar niet, of ze konden niet gezond leven volgens de “regels”. In Amerika gebruiken ze de “Voedsel Piramide” met als basis de voedingsmiddelen die je het meeste moet eten, en bovenaan wat je minder moet eten. Maar daar zit veel lobby-werk achter van grote bedrijven die hun producten willen slijten zoals de bekende “got milk?” campagne waar acteurs met een melksnor gefotografeerd werden. Ik heb er wel van geleerd welke basis voedingsstoffen er zijn, en wat ze met je lichaam doen.

 gezonde voeding

Koolhydraten

Dit zijn snelle suikers, koolhydraten worden in je lichaam omgezet zodat je energiek aan het werk kunt gaan. Koolhydraten zitten veel in brood, pasta en rijst. Vroeger, toen we in het bos woonden met een lendendoek, samen met de beren en wolven waren koolhydraten belangrijk voor snelle energie. Eten, rennen, voedsel verzamelen, weer eten en weer verder. Tegenwoordig zitten we meestal achter een bureau en bewegen we alleen in de fitness ruimte of op weg naar de parkeergarage.

Vezels

Deze groep bevat geen voedingsstoffen die door de dunne darm verteert kunnen worden. Ze worden dus niet opgenomen in je bloed maar gaan door naar de dikke darm. Ze zorgen dat de ontlasting stevig maar flexibel is omdat ze vocht vasthouden. Naast vezels moet je ook veel vocht drinken om de vezels te “voeden”. Als je problemen hebt met de stoelgang moet je wellicht meer vezels eten.

Vocht

Drinken is belangrijk. Het “twee liter water per dag” verhaal klopt niet helemaal, in veel voeding zit al vocht, dat telt ook mee. Je hoeft dus niet de hele dag door water te drinken. Drink wel regelmatig een glas water en vermijd frisdrank met koolzuur en suiker. Naast de dikmakende suiker kan koolzuur de pH waarde van het maagzuur aantasten wat niet bevorderlijk is voor de spijsvertering. Begin al helemaal niet aan “Diet” frisdrank, die brengen jouw hersenen in de war met zoetprikkels waardoor jouw vetcellen juist meer vet gaan opslaan! Gewoon fris leidingwater (dan krijg je ook geen BPA binnen), alleen troebele vruchtensappen (helder sap is gewoon suikerwater zonder voedingsstoffen) en zo min mogelijk alcohol. Of koffie en thee gezond zijn is de wetenschap het niet helemaal over eens. Het heeft in ieder geval niet de diuretische werking die vaak aan cafeïne wordt toegeschreven (en nee, theïne bestaat niet, in thee zit ook cafeïne, alleen een stuk minder).

Vitaminen en Mineralen

Groente en fruit leveren veel vitaminen en mineralen, ook zeewier en algen zijn heel voedingsrijk. Paddenstoelen leveren ook veel belangrijke bouwstoffen voor jouw lichaam. Fruit heeft wel relatief veel koolhydraten, dus niet teveel fruit eten, liever meer groente. Daar krijg je ook meteen veel vocht mee binnen. Zeewier en algen bieden een bron aan vitaminen en mineralen maar leveren weer nauwelijks vezels omdat ze vrijwel geheel verteert worden in de dunne darm.

Vetten

Je hebt ook vetten nodig in je lichaam. Daarbij wordt onderscheidt gemaakt tussen verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn meestal harde vetten, onverzadigde vetten zijn meestal zachte en vloeibare vetten. Dat vertelt niet het complete verhaal maar het is een begin. Je moet proberen zoveel mogelijk onverzadigde vetten te eten, en zo min mogelijk verzadigde vetten. Minder calorieën is niet per definitie gezonder. Margarine bevat minder calorieën in vergelijking met roomboter, toch is roomboter gezonder omdat het minder bewerkt is.

imgres.jpg

Daarnaast zijn er nog belangrijke bouwstoffen als jodium, magnesium, calcium etc. maar die heb je maar in heel kleine hoeveelheden nodig, via voeding of voedingssupplementen. Dan staat er nog één categorie op het lijstje:

Eiwitten

Dit is de sleutel tot gezond en duurzaam afvallen. Met een eiwit dieet kun je kilo's per week verliezen zonder hongergevoel en zelfs zonder extra beweging. Dit heb ik geleerd van het Vitadis eiwitdieet en het bleek de ontbrekende schakel in mijn leefstijl. Laten we eens goed inzoomen op de kracht van eiwitten.

Snel en gezond afvallen met eiwit

Om te begrijpen waarom je met eiwitten af kunt vallen moet je eerst weten wat eiwitten zijn, en wat ze met je lichaam doen. In het Vitadis eiwitdieet wordt dat in detail uitgelegd maar ik zal hier de hoofdlijnen noemen:

Eiwitten zijn proteïnen, belangrijke bouwstoffen voor je lichaam. Een deel van die proteïnen worden door jouw lichaam aangemaakt. De rest krijg je binnen door te eten en te drinken. Eiwitten zijn essentieel bij de opbouw van spierweefsel, organen en andere lichaamsdelen. Ze hebben een zeer complexe structuur waarmee ze erg verschillen van koolhydraten, die veel eenvoudiger zijn qua samenstelling. Eiwitten zijn weer opgebouwd uit aminozuren. Een aantal worden door het lichaam gemaakt, een aantal niet. Die noem je de essentiële aminozuren. Daarmee is de kwaliteit van de eiwitten die je binnenkrijgt ook van belang.

Voor mij was het verhaal van aminozuren, eiwitten en moleculaire structuur niet helemaal nieuw, maar ik wist niet precies waarom dat belangrijk was bij het afvallen. Het Vitadis eiwitdieet hielp me bij het doorzien van het nut van eiwitten. Naast voeding krijg je ook toegang tot heel veel waardevolle informatie om gezond gewicht te verliezen, en dat gewicht er ook af te houden.

Snelle koolhydraten versus langzame eiwitten

Ik weet ondertussen dat koolhydraten snel verbranden en eiwitten langzaam verbranden. Waarom is dit belangrijk? Koolhydraten worden omgezet naar suikers, het lichaam kan daar meteen gebruik van maken, bijvoorbeeld tijdens inspannende oefeningen. Iemand die aan diabetes lijdt en zich niet goed voelt kan je vragen om een boterham. Die koolhydraten worden snel omgezet waardoor je vrijwel direct energie krijgt.

We hebben in het dagelijks leven weinig snelle energie meer nodig. Het lichaam gaat die suikers vervolgens opslaan in de vetcellen. Het is dus niet de vet en olie die in de vetcellen terecht komt, het zijn de suikers. Vetcellen leggen een reserve aan, ze slaan suikers op voor “magere” tijden. Eigenlijk heel letterlijk, als je zwaar op dieet gaat en honger lijdt gaan alle koolhydraten direct in de vetcellen. Jezelf uithongeren is daarom de slechtste manier om blijvend af te vallen.

Eiwitten verbranden dankzij de complexe structuur heel langzaam. Dat heeft als resultaat dat je na het eten van eiwitten veel langer een volle maag hebt. Je kent vast het fenomeen dat je een uur na het bezoek aan een Aziatisch restaurant weer honger hebt. Dat komt door de koolhydraten in rijst en bami. Je wordt er ook vermoeid door. Eiwitten breken langzaam af, houden jouw spijsvertering langer in werking wat weer positieve invloed heeft op de afbraak van voedingsstoffen. Langzame eiwitten zijn dus veel gezonder dan snelle koolhydraten. Daarnaast helpen eiwitten bij spierherstel als je veel traint, body builders nemen heel veel eiwit tot zich.

afvallenWaarom ik koos voor het Vitadis eiwitdieet

Ik wilde eindelijk blijvend gewicht verliezen. Ik was moe van het jojo-effect, ik wilde snel gewicht verliezen zonder honger. Klinkt dat herkenbaar? Dit zijn de redenen waarom ik uiteindelijk koos voor Vitadis.

Meer keuze

Het Vitadis dieet is in drie variaties verkrijgbaar. Als eerste de probeerbox. Daar zit ruim een dozijn aan eiwitrijke snacks in, een eetschema voor de eerste week, praktische tips en 24 uur toegang tot het online platform. Dat is voor de mensen die de opties rustig willen overwegen en niet zeker weten of het eiwitdieet wel iets voor ze is (lees ook over de risicogroepen verder in dit artikel). Als je twijfelt kun je hier beginnen, waarschijnlijk ga je daarna verder!

Voor mensen die niet écht te dik zijn maar er voor de zomervakantie een vetrandje af willen trimmen is het startpakket fase 2 interessant. Daarin zitten 21 eiwitrijke producten om af te slanken inclusief een shake beker voor een complete week drie maaltijden per dag. Ook krijg je de richtlijnen van het Vitadis dieet, twee weken toegang tot het online platform en een receptenboek met heerlijke eiwitrijke recepten.

Ik denk dat de meeste mensen, net als ikzelf, zullen kiezen voor startpakket fase 1. Dit is het pakket waarmee je de eerste week 3 tot 6 kilo af kunt vallen! Ik zat er precies tussen trouwens, ik ben blijkbaar een erg gemiddeld persoon… Het Slanker Leven pakket bevat eveneens de shakebeker met ditmaal 40 eiwitrijke “eetmomenten”. Die zijn voor het ontbijt en voor de lunch, daarnaast zitten er volop tussendoortjes bij en een receptenboek met maar liefst 223 gezonde, eiwitrijke recepten voor de avondmaaltijd. Ik ben er nog steeds niet doorheen! Je begint dus al in de eerste week met normale maaltijden naast de shakes. Na de eerste week ga je verder met de gezonde recepten, eventueel de eiwitrijke snacks uit het pakket en je kunt via het online portal jouw progressie bijhouden.

Meer dan Shakes

Toen ik aan mijn omgeving vertelde dat ik was begonnen met het Vitadis eiwitdieet was de eerste reactie steevast “oh dat is de hele dag shakes drinken”. Dat had ik ook verwacht maar ik was aangenaam verrast met de eiwitrijke snacks in het pakket. Traktaties als brownies, nootjes, soep en zelfs chips! Dat vond ik een enorm voordeel, naast je buik moet je ook je geest tevreden stellen. Af en toe moest ik gewoon iets om te knabbelen en dat mocht met dit dieet. Ik kon snacken zonder schuldgevoel, dat had ik nog niet eerder met een dieet meegemaakt.

Online Account

Meteen na de eerste bestelling kun je al een account aanmaken op de website. Daarmee kun je bijhouden wat je allemaal hebt gegeten, hoeveel je bent afgevallen en een score geven aan het hongergevoel. Zo wordt je veel meer bewust van jouw lichaam en jouw eetstijl. Je merkt ook dat eiwitten een langer gevoel van verzadiging bieden. Na één shake kon ik urenlang doorwerken zonder honger, dat voelde compleet anders dan een aantal sneetjes brood tijdens het ontbijt. Als ik toch even die lekkere trek had nam ik gewoon een snack uit het pakket.

Eiwit dieet is niet voor iedereen

Het viel me op hoe gezond en doordacht het Vitadis dieet is. De eerste week vergelijk ik een beetje met een detox dieet, door de shakes ga je in een overgangsfase waarin je anders gaat denken over voeding. Met de eiwitrijke recepten kun je daarna een doorstart maken met echte maaltijden die heerlijk zijn en je verlangt niet meer naar de oude eetstijl. Sterker nog, die zijn gewoon niet meer aantrekkelijk. Houd er wel rekening mee dat het jouw leefstijl gaat beïnvloeden, als je van de volgende zaken last hebt kun je beter eerst navraag doen bij jouw huisarts:

  • Wanneer je een aandoening hebt van de bloedvaten in de hersenen
  • Aangeboren afwijking in je metabolisme
  • Lijdt aan Diabetes type I
  • Bepaalde voedsel allergieën hebt
  • Bij nierstenen
  • Als je zwanger bent
  • Wanneer je jonger bent als 14 jaar

En nog enkele afwijkingen en aandoeningen die je op de site van Vitadis kunt vinden. Het is een serieus dieet dat je gezond kan maken, en jouw overtollige gewicht zal doen verliezen, maar let op als je in een risico groep zit. Ik had gelukkig geen last van die aandoeningen, als je niet zeker bent is het altijd belangrijk om eerst navraag te doen bij een professional.

Sporten tijdens het dieet

Kun je 3 tot 6 kilo in één week afvallen zonder te sporten? Ja dat kan, uiteraard is voldoende lichaamsbeweging altijd belangrijk. Ik werd me tijdens de eerste week al veel bewuster van mijn lichaam. Daarnaast kreeg ik veel meer energie. Ik had geen last van koolhydraat vermoeidheid, ik voelde me fit en energiek. Daardoor ben ik ook meer gaan wandelen, daarna joggen en ik probeer nu regelmatig naar de fitness te gaan. Ik merk dat een eiwitrijk dieet helpt bij het spierherstel. Ik heb geen behoefte om een grote spierbundel te worden, maar die strakke lijnen zien er mooi uit nu (bijna) al mijn buikvet is verdwenen. Dus je HOEFT niet te sporten om af te vallen, het mag uiteraard wel en je zult meer WILLEN bewegen door al die extra energie die je krijgt. Alsof er een motor in je lichaam geactiveerd wordt waarvan je niet eens wist dat je die had.

Waarom ik kies voor het Vitadis eiwitdieet

Ik ben jarenlang te dik geweest, door mijn gewicht had ik weinig energie, ik voelde me overdag moe en 's nachts kon ik nauwelijks in slaap komen. Ik heb diverse diëten geprobeerd waar ik steeds weer mee ophield. Het Vitadis systeem was de eerste die me zonder honger en schuldgevoel liet afvallen, en sneller dan ooit tevoren! Ik voelde in die eerste week al meteen extra energie in mijn lichaam, veel van mijn chronische pijntjes en ongemakken verdwenen en aan het einde van de eerste week was ik meer dan vier kilo lichter! Ik kon het zelf haast niet geloven, ik heb me die dag wel tien keer gewogen maar het was juist. De week daarop begon ik het ook in de spiegel te zien.

Vitadis is meer dan een shakebeker en een doos vol snacks, het laat je leefstijl transformeren naar een gezonde en bewuste manier van leven. Het receptenboek gaf me talloze inspirerende ideeën voor nieuwe eiwitrijke recepten, ik kook nu met meer plezier en dat is duidelijk te proeven. Ik kreeg al snel complimentjes uit mijn omgeving, dat was een enorme boost voor mijn zelfvertrouwen. Ik heb ook echt een gevoel van prestatie, het Vitadis dieet gaf mij de middelen maar uiteindelijk heb ik het zelf gedaan. Het is van groot belang dat je ook voelt dat er iets verandert is in jouw leven, en dat jouw keuzes daarbij doorslaggevend geweest zijn. In dit geval was de keuze voor het Vitadis eiwitdieet een schot in de roos!

Voor meer informatie over het Vitadis eiwitdieet en de mogelijkheden kun je de website bezoeken via deze link.